FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/03/2009

Skadestånd för felplacerad sten?

För drygt en månad sedan, en regnig mörk kväll vid 18.30-tiden hade jag och min hustru varit ett ärende i vår lokala ICA-butik. Många bilar kör ut därifrån varje dag och jag har kört ut där 100-tals gånger och känner därför till exakt hur utfarten ser ut. Jag har uppmärksamheten riktad på en mötande bil på gatan och svänger ut på samma sätt som jag brukar då jag hör ett konstigt ljud och min hustru säger "Du körde på stenen." Min första fråga blir: "Vilken sten?" När jag går ur ser jag att en stor sten placerats längst ut i hörnet mellan utfarten och gatan inte ens 10 cm från någon av dem - den har idag flyttas c:a 0,5 m, men jag har ett foto som visar hur den var placerad vid olyckstillfället. Skadorna på bilen inskränker sig till plåt- och lackskador. Jag har varit i kontakt med Vägverket och Kommunens gatukontor, men ingen av dem är ansvarig för att stenen lagts dit. Det är ägaren till parkeringen och omplaceringen av stenen tyder på att flera gjort samma misstag som jag. Min fråga är om jag kan begära skadestånd från ansvarig ägare av parkeringen med mina kostnader: självrisken på bilens vagnskadegaranti (4 375:- inkl moms) samt kostnad för hyrbil under den tid min bil är på reparation?

Lawline svarar

Hej, Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada skall ersätta skadan enligt lag, se https://lagen.nu/1972:207#K2. Att placera en sten på sådant sätt som du beskriver är absolut ett vårdslöst beteende, varför den ansvarige är skyldig att ersätta dina skador. Problemet i ditt fall att det inte finns tillräckligt starka bevis för att det skulle vara ägaren till butiken som placerat stenen vårdslöst. Därför kan jag inte rekommendera dig att stämma ägaren till butiken. Risken är stor att du förlorar en tvist i domstol och blir skyldig att betala rättegångskostnaderna. Vänligen
Florence NilssonRådgivare