FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/02/2009

Bristfällig flyttstädning

Hej! Det är så att jag anlitade en städfirma som skulle städat ur min lägenhet, den nya hyresgästen godkände ej städningen och ville ha ersättning från mig på de pengarna jag har lagt ut till städfirman. Hur ska jag göra???

Lawline svarar

Om du anlitat en städfirma för att flyttstäda din lägenhet så ska städningen leva upp till de krav som normalt ställs på flyttstädning, 4 § konsumenttjänstlagen (KtjL) se här https://lagen.nu/1985:716. Om flyttstädningen inte uppfyller kraven har du rätt att reklamera för fel i tjänst inom skälig tid enligt 9 och 17 §§ KtjL. Vid fel i tjänst har du rätt till att hålla inne betalningen, kräva att felet avhjälps, göra avdrag på priset eller häva avtalet, 16 § KtjL. Du har också rätt till skadestånd enligt 31 § KtjL. Detta innebär att städfirman ska ersätta de kostnader som du har haft på grund av att städningen var undermålig, t.ex. att du behövde anlita en annan städfirma eller fick städa själv och förlorade tjänsteinkomst. Om städningen var godtagbar och tvisten istället rör förhållandet mellan dig och den nya hyresgästen kan du vända dig till hyresnämnden som handlägger ärenden gällande bristfällig flyttstädning. Mer information om hyresnämnden hittar du här http://www.domstol.se/default____820.aspx. Med vänliga hälsningar,
Carolina WaltherRådgivare