FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2009

Uppsåt vid smitningsbrott

Hej, I onsdags kan jag ha orsakat parkeringsskada på en annan bil, utan att själv ha märkt det. Det hela hände utanför det gym jag tränar på. Jag märkte skada på min bil först senare under kvällen. Då ringde jag genast till gymet, beskrev situationen och lämnade namn och tel nr, i alla fall den andra bilägaren skulle höra av sig. Allt detta inom loppet av högst två timmar. Jag beskrev också märke och färg på bilen bredvid mig. Min fråga - kan någon, trots att jag gjort allt jag kan, anklaga mig för smitning här? Finns det något ytterligare jag kan göra nu?

Lawline svarar

Hej! Det brott som det handlar om i ditt fall är smitningsbrott enligt 5 § trafikbrottslagen, se https://lagen.nu/1951:649 . Det krävs dock uppsåt till smitningsbrott, och detta verkar ju saknas i ditt fall eftersom du inte märkt att en trafikolycka skett. Om det handlar om en så lindrig olycka att du inte haft anledning att misstänka att en sådan olycka skett kan man inte med lätthet argumentera för att uppsåt föreligger och därmed är ditt handlande inte brottsligt. De upplysningar som ska lämnas efter en olycka ska egentligen lämnas direkt till den skadelidande eller till polis. Du bör därför kanske följa upp ditt uppgiftslämnande till gymmet för att ta reda på om den skadelidande fått informationen genom gymmet. Om detta inte var möjligt bör du kontakta polisen som kan försöka finna den skadelidande. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare