FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/01/2009

Är förändring el. bearbetning av sedlar/mynt olagligt?

Jag undrar om det är olagligt att märka/skriva på sedlar (svenska sedlar). T.ex. skriva sitt namn i ett hörn eller så. Diskret märkning, EJ upphovsrättsskyddade koder, hets mot folkgrupp eller liknande. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att endast märka sina sedlar med namn utan att sprida (använda) sedeln är inget brott. Däremot är det ett brott, enligt Riksbankslagens 5 kapitel 5 § (se http://lagen.nu/1988:1385), att sprida sedlar (eller mynt) som på något sett har förändrats eller bearbetats. Med förändring eller bearbetning avses alla former av ändringar i förhållande till sedelns/myntets ursprungliga utseende. Det har ingen betydelse om det går att utläsa något meddelande ur förändringen, om förändringen är permanent eller om sedeln utan svårigheter kan återställas till originalskick. Även en skrivning av sitt namn i ett hörn kan alltså utgöra en sådan förändring. Som svar på din fråga är alltså utgångspunkten att spridning av bearbetade eller förändrade sedlar/mynt är olagligt. Dock är inte lagen tänkt att träffa den som en enstaka gång betalar med en sedel som försätts med en obetydlig minnesanteckning, utan vad lagen vill komma åt är när flera sedlar eller mynt förs vidare i samhället med någon form av ändring eller bearbetning (till exempel så kallade ”reklammynt”, som är mynt/sedlar försedda med reklametiketter). Vid brott mot lagen får Riksbanken förelägga vite för att förhindra spridning. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare