FrågaARBETSRÄTTA-kassan 25/01/2009

A-kassa för företagare m.m

Hej,

Jag har följande frågor :

1. Om man blir sjuk under uppsägningstiden, förlängs då uppsägningstiden ?

2. Kan jag ha min enskilda firma kvar, när jag har A-kassa? Har ett stort underskott i firman för närvarande.

Har haft firman i 5 år. Är medlem i Unionen.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Uppsägningstiden förlängs inte av sjukdom. Vad som händer är att du kan få tillgång till sjuklön under de två första veckorna, med en karensdag, se lag om sjuklön (1991:1047).

Som företagare har du inte rätt till A-kassa. Ditt företag ska ha upphört annat än tillfälligen för att du ska anses som arbetslös i Lag om arbetslöshetsförsäkringens (ALF) mening. Jag jobbade själv på a-kassan i somras och vet att det kommer bli svårt att få a-kassa medan man är aktiv i en enskild firma. Kolla upp paragraferna 34-37§§ i ALF.

Anders SvenssonRådgivare