Preskription av fordran

Jag och min mor hade för ett antal år sedan delar av vårat bohag magasinerat hos ett företag... efter nått år så kunde min mor inte betala sina räkningar då hon va arbetslös osv.. och efter ca 6-9 månader så krävde då företaget som vi hade grejjorna magasinerade pengar eller så skulle sakerna slängas.. och efter ett par månader så skulle vi lösa skulden och hämta våra saker. Svaret vi fick då var att sakerna var slängda. Nu 17 år senare så får vi ett brev om att företaget har hittat våra saker i sitt magasin och att dom ska avsluta magasinerings platsen.

Nu tycker dom då att vi ska betala 2000:- för att vi ska få tillbaka sakerna...

Hur ska vi göra? har dom verkligen rätt att kräva nått när det har gått så lång tid? Eller har vi rätt att hämta sakerna och strunta i att betala? Det har ju trots allt gått 17år... och vi har ju inte sett en enda räkning på 17år från detta företaget..

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Företaget som hade en skuld på er för 17 år sedan, felade i sitt agerande att "slänga" möblerna. Det Företaget enligt lag hade rätt att göra, var att sälja möblerna enligt lagen "Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats" https://lagen.nu/1985:982. De skulle då kunnat få sin fodran täckt och överskottet skulle getts till din mor.

Enligt preskriptionslagen https://lagen.nu/1981:130, preskriberas er fodran mot företaget efter tio år och det finns nu ingen rättslig grund att åberopa deras felande för 17 år sedan. Utan ni borde ha väckt talan när handlingen skedde.

För att sammanfatta det nuvarande rättsläget är ni fortfarande ägare till möblerna. Företaget har utan avtal och utan sin vetskap förvarat dem. Faktum kvarstår dock att företaget måste ha haft några kostnader för det utrymme där möblerna stod förvarade. Enligt konsumenttjänstagen https://lagen.nu/1985:716 har företaget en rätt att ta ut en skälig ersättning av den kostnad de har haft för att utföra uppdraget.

Då rättsläget är osäkert och 2000 kr får anses som väldig ringa ersättning, (drygt 117 kr/år) är min personliga uppfattning att ni bör betala 2000 för att kunna få era möbler, vars sentimentala värde antagligen är av betydelse för er. Ni kan senare när ni har möblerna i er besittning väcka talan om ni skulle anse de 2000 kr som obefogade.

Ni skulle kunna försöka med en "rövare" och säga till företaget att det var dem som felade för 17 år sedan då de inte hade rätt att "slänga sakerna" och att den fodran ni har på dem (vilken egentligen är preskriberad) kan kvittas mot de 2000 kr.

MVH

Thor-Amadeus MorillasRådgivare