Utländsk hyresgäst vägrar betala hyra - hur driva in?

Hej,

Jag har hyrt ut min lägenhet i andrahand till en person som nu flyttat tillbaks till London och sitt hemland. Personen är fortfarande skyldig mig pengar.

Finns det något tillvägagångssätt för att få mina pengar? Kontrakt finns.

Lawline svarar

Hej,

i det här fallet är inte tvisten i sig särskilt komplicerad. Frågan är i vilket land du ska stämma din före detta hyresgäst. Utgångspunkten inom EU är att det är domstolen i landet där den som blir stämd som ska avgöra målet.

Det du kan göra är att stämma din före detta hyresgäst i London och domstolen i London kommer att avgöra tvisten enligt svensk lag, vilket för din del innebär att du borde vinna det målet. Nu antar jag att personen du hyrt ut till inte har några tillgångar i Sverige, vilket innebär att du måste få den engelska staten att tvångvis ta något från den personen och sälja för att sedan ge pengarna till dig. Om vi antar att du vinner detta mål så kommer denna dom att kunna verkställas i England men du måste be domstolen att så ska ske. Du måste även betala en avgift till domstolen, som du dock kommer att få tillbaka om personen betalar.

Ett alternativ till detta är att du lämnar in en stämningsansökan till närmaste domstolen för dig. Detta kommer att leda till att den svenska domstolen kommer att skicka din stämningsansökan till personen som hyrde din lägenhet i andra och om den personen går i svaromål (dvs svarar på din stämningsansökan) så kan domstolen i Sverige avgöra målet, enligt svensk lag. Dock måste du hur som helst ansöka om att domen ska verkställas i England men på detta sätt slipper du åka till England när domstolen ska avgöra huruvida personen som hyrde din lägenhet verkligen är skyldig dig pengar så du sparar mycket tid på detta vis.

Med vänlig hälsning

Mikael SödermanRådgivare