FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/01/2009

Påföljd för stöld?

En dum affärsstöld om ca 7000:-. Årsinkomst om 300 000:- 2 barn. Vad kan dagsboten bli?

Lawline svarar

Hej, En stöld av så kostsam egendom räknas sannolikt som stöld och inte som snatteri, se 8 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) (BrB). Stöld har endast fängelse i straffskalan men det innebär inte nödvändigtvis att det blir den påföljden. Straffmätning och påföljdsval är komplicerat och kräver ytterligare information om Din situation och de närmare omständigheterna kring brottet, se närmare 29-30 kap. BrB. På rak arm skulle Du troligen (om bevisen mot Dig räcker) dömas till villkorlig dom eventuellt kombinerat med dagsböter på ett par tusen kr sammanlagt. Villkorlig dom innebär att Du slipper fängelse mot att Du är skötsam under 2 års prövoperiod, se 27 kap. 4 § 2 st. BrB. BrB se http://lagen.nu/1962:700#A3 Jag rekommenderar dig dock att vända dig till en jurist för rådgivning inför en eventuell rättegång. Med vänlig hälsning,
Carl Johan FahlanderRådgivare