FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/07/2006

Rullator i trapphuset

Hej! min flickväns mormor har skaffat sig en lägenhet i Solna..men nu är det så att hyresvärden säger att det är förbjudet för henne att ha sin rullator i (som jag förstår det) i cykelrummet,eller i nån korridor.kan han kräva det? det låter ju inte rimligt då hon behöver ha det för att kunna förflytta sig. tacksam för svar, Daniel,Uppsala

Lawline svarar

Hej Daniel, Enligt lagen om skydd mot olyckor (LOS) är ägare av byggnader skyldiga att i skälig omfattning vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att förhindra eller begränsa skador till följd av sådan. Som en del i att begränsa skador som orsakas av brand ingår att se till att det vid behov är möjligt att lämna byggnaden. Lösa och brännbara föremål som förvaras i trapphuset är sådant som riskerar att försvåra utrymningen av fastigheten. I en dom från kammarrätten förbjöds en bostadsrättsförening att förvara barnvagnar i trapphuset enligt reglerna i just LOS. Hyresrättsföreningen där din flickväns mormor bor har med stor sannolikhet särskilda ordningsföreskrifter som stadgar att trapphuset måste hållas fritt från barnvagnar, rullatorer etc. Sådana ordningsregler har sin grund i bl.a. LOS. Hyresvärden har alltså stöd för att vägra förvaring av exempelvis rullatorer i trapphuset och sorgligt nog måste din flickväns mormor finna någon annanstans att förvara rullatorn. Detta innebär dock inte med automatik att hyresvärden kan bortse från hyresgästers behov i denna fråga. Äldre personer med nedsatt rörelseförmåga har behov av viss avlastning och därför borde Ni försöka finna en kompromiss med hyresvärden. Med vänlig hälsning
David LilloRådgivare