FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/06/2006

Olovligt brukande av annans betesmark

Hej ! Jag äger en jordbruksfastighet och närmaste granne är en avstyckad bostadsfastighet med vanlig villatomt. De har två hästar som de, utan att fråga om lov, har byggt en hage till på våran mark. Jag har flera gånger sagt åt dem att ta bort både stängsel och hästar. Hästarna flyttas bort men hagen är kvar och rätt var det är så är hästarna där igen. Vad ska jag göra ? Kan tilläggas att de är mycket otrevliga och att de anser att de har rätt att beta mark som jag i alla fall inte använder !

Lawline svarar

Hej! Ni har helt klart rätt till ersättning till marknadsvärdet av den tjänst ni - om än ofrivilligt - tillhandahållit. Detta på rent civilrättslig grund. Vidare gör Era grannar sig troligen skyldiga till brott enligt brottsbalken, brott som eventuellt kan komma ifråga är tagande av olovlig väg och skadegörelse i brottsbalkens 12 kapitel. Jag råder Er dock att ta kontakt med en advokat om Ni vill lösa tvisten på juridisk väg. Dessa frågor är mycket problematiska, och tar ofta flera år att lösa i domstolar. Kostnaderna uppgår ofta till tiotusentals kronor för inblandade parter. Med den information Ni tillhandahållit i Er fråga kan jag konstatera att Ni har mycket goda juridiska argument till grund för Er sak. Mvh
Rådgivare