FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/01/2009

Vad ska man göra om man ljugit i en anmälan?

om man har ljugit i en anmälan, och det har gått vidare till tingsrätt, och vill ställa allt tillrätta igen vad ska man då göra?? Inget av det som är sagt i anmälan är sant!

Lawline svarar

Hej! I denna situation finns det bara en sak du kan göra; meddela alla inblandade som exv. Polis och åklagare hur det ligger till egentligen. Det är olagligt att hävda att någon begått brott som den inte har gjort och det är av största vikt att du förklarar att du ljugit i anmälan. Dock kan du kanske räkna med någon påföljd pga. att du ljugit en anmälan men det är mycket allvarligare om du inte berättar sanningen och ev. får en oskyldig person dömd. Med vänlig hälsning
Rådgivare