FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2006

Rätt för sambo att överta hyresrätten

Jag och min sambo ska flytta isär. Han står på hyreskontraktet till lägenheten och jag vill bo kvar. Vid kontakt med hyresvärd sade han att det blir enklast att min sambo säger upp sitt avtal och hyresvärden skriver ett nytt kontrakt med mig. Inga problem så långt. Idag fick jag kontraktet och då visade det sig att hyresvärden höjt hyran med nästan 25 %. Kan han göra så? Vad händer om min sambo istället för att säga upp lägenheten överlåter den på mig?

Lawline svarar

Hej! Situationen du beskriver regleras i Hyreslagen (12 kap. JB) Se http://www.lagen.nu/1970:994 Det finns flera möjligheter för en sambo att överta den andre sambons hyresrätt. 1. 33 § Hyreslagen och 5-15 §§ Sambolagen När ett samboförhållande upphör skall, om någon av samborna begär det, göras en bodelning. I bodelningen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen anskaffats för gemensam användning. Annan egendom kan inte dras in i bodelningen. Om du genom bodelning erhåller hyresrätten har du således rätt att få överta hyreslägenheten. För sambolagen se http://lagen.nu/2003:376 2. 34 § Hyreslagen Hyresgästen, dvs. din sambo, har rätt att överlåta hyresrätten till sin bostadslägenhet till en närstående som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Sådan tillstånd skall lämnas om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. I kravet på varaktighet ligger att den som vill överta lägenheten skall ha inrättat sig för ett permanent boende i lägenheten. I förarbetena till Hyreslagen diskuterades en treårsgräns. Denna infördes inte men ger en viss anvisning om vilket tidsperskektiv det rör sig om. Om hyresvärden motsätter sig överlåtelsen måste hyresnämndens tillstånd inhämtas. Hyresnämnden skall ge tillstånd om "hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen". Detta innebär bl.a. att den som önskar överta lägenheten skall ha rimliga förutsättningar att klara betalningen av hyran. Sammanfattning Alternativ 1 är, om inte andra anledningar talar emot detta, att föredra eftersom övertagandet inträder automatiskt. Hyresnämnden behöver alltså inte lämna något tillstånd utan hyresvärden måste godta överlåtelsen. Alternativ 2 fodrar som framgått, om hyresvärden motsätter sig övertagandet, tillstånd från hyresnämnden. Hyreshöjningen (Hyreslagen 54-55c §§ och Hyresförhandlingslagen) Svaret på denna fråga beror på flera olika faktorer. Exempelvis om det finns en förhandlingsordning för fastigheten och om hyresavtalet innehåller en förhandlingsklausul. Generellt sett kan sägas att hyresvärden inte kan höja hyran utan att förhandla, antingen med den enskilde hyresgästen eller med dennes hyresgästorganisation. Hyran skall vidare svara mot lägenhetens "bruksvärde". Detta bestäms utifrån hyran för liknande lägenheter hos allmännyttan. Om din sambo överlåter hyresrätten till dig, enligt alternativ 1 eller 2, blir du hyresgäst och hyresvärden måste därför förhandla för att kunna höja hyran. Om du inte medger hyreshöjningen måste han gå till hyresnämnden. Om du vill ha ett mer ett ingående svar på hur en hyreshöjning går till är du välkommen att återkomma. Jag vill då gärna veta om kontraktet innehåller en s.k. "förhandlingsklausul" och om det finns en "förhandlingsordning" för fastigheten. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare