FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/01/2009

Trafikregler avseende korsning i Hägernäs

20090102. Hej på er. har tidigare kommit med andra frågor, och då blivit nöjd. Trafikregler Täby (Hägernäs) Termikvägen - kommer på Radarvägen, mot Termikvägen. Frågan är- och som jag tolkar det: är det högerregel som gäller. Det är en självklarhet för andra, att ej följa högerregeln..

Lawline svarar

Hej! Jag har granskat korsningen på satellitbilder och kommit fram till följande. På bilderna finns stopplinje på körbanan strax före korsningen om man kommer körande på Radarvägen västerifrån, så jag antar att din frågeställning utgår ifrån att du kommer på Radarvägen österifrån mot Termikvägen. Där gäller inte högerregeln för fordon som kommer från Termikvägen norrifrån. Detta är en utfartsväg som kommer från parkeringsplatsen på fastigheten vid Termikvägen och där gäller den s.k. utfartsregeln enligt trafikförordning (1998:1276)(TF) 21 § 2 st. p. 1 och innebär att en förare som kommer därifrån har väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär mot den egna kursen. Kommer man däremot körande på Termikvägen söderifrån och skall rakt fram över korsningen Radarvägen så gäller högerregeln enligt TF 18 § och 21-21 §§ e contrario (motsatsvis).
Jimmy SchiöldRådgivare