FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/01/2009

Fuska på högskoleprovet

Vad är straffet för mig och min kompis om jag fuskar på högskoleprovet med hjälp av min kompis som skriver provet åt mig i mitt namn med hjälp av ett förfalskat körkort som vi har framställt och som innehåller min kompis fotografi och mina personuppgifter? Kan det leda till att man inte får studera i framtiden, eller, är det böter eller fängelse det rör sig om?

Lawline svarar

Hej! Till att börja med innebär det du beskriver att ni begår brottet urkundsförfalskning. Detta är ett allvarligt brott och det stadgas i Brb kap 14 1§ att normalgraden kan ge upp till två års fängelse. Se. https://lagen.nu/1962:700 Kontrollen av legitimation är väldigt hård när man gör högskoleprovet, just för att det ibland förekommer fusk. Utöver ett straffrättsligt ansvar finns det säkerligen andra påföljder som högskoleverket kan utfärda gällande personens möjligheter att studera etc. Med andra ord är detta inte att rekommendera, då det är olagligt. Med vänlig hälsning
Rådgivare