FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/12/2008

Befogenhet som privatperson att gripa någon

Om jag jobbar i en butik och det börjar pipa om en som ska gå ut från kassan, har jag då rätt att fråga om personen har lust att visa vad hon/han har i sin väska/fickor? Får jag stoppa någon som börjar springa när det piper? Har jag rätt att ens säga åt personen att stanna om jag inte sätt denne snattat något?

Lawline svarar

Hej! Brottet snatteri har fängelse i straffskalan, brottsbalken (BrB) 8 kap. 2 § (se https://lagen.nu/1962:700). Därför har envar (alla) rätt att gripa en person som tas på bar gärning, eller "på flyende fot" enligt rättegångsbalken (RB) 24 kap. 7 § 2 st (se https://lagen.nu/1942:740). Att larmanordningen piper när någon går igenom är inte detsamma som att personen tas på bar gärning, så på den grunden får man alltså inte med våld hålla kvar någon tills polis kommer och man kan inte som privatperson tvinga någon att visa vad den har i fickor etc. Polis har dock naturligtvis befogenhet att visitera någon redan då andledning att brott förövats förekommer, RB 28 kap. 1 § 1 st. Om någon skulle springa efter att larmanordningen ljuder bör det anses som att den är på flyende fot och får därmed gripas av envar. Vänligen,
Jimmy SchiöldRådgivare