Utmätning av personskada

Kan en olycksfallsförsäkring utmätas om olyckan skedde för 2 år sedan? Patientförsäkring har också trätt i kraft.

Lawline svarar

Hej,

Enligt 5 kap. 7 § Utsökningsbalken https://lagen.nu/1981:774 får skadestånd som tillkommer en person på grund av personskada inte utmätas om ersättningen inte betalats ut. Svaret på din fråga är alltså beroende på huruvida du har fått ut pengarna eller inte. Har försäkringsbolaget betalat ut pengarna till dig så kan de utmätas, medans pengarna inte kan utmätas i fall då försäkringsbolaget inte har utgett dom.

Med vänliga hälsningar

Andreas VinqvistRådgivare