FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/01/2009

Eventuell motanmälan för förtal

Hej! Jag var ute och körde med min bil idag i vårat bostadsområde. Det small och smattrade en del ibland pga att bilen är sönder, rätt som det var så hade jag en bil bakom mig som körde väldigt nära, bländade med hellysen några gånger, först trodde jag att det var en civilpolis, men jag körde lagligt och brydde mig ej. Bilen bakom mig var väldigt närgående stundvis. Jag körde in på olika smågator pga det var en obehagligt situation. Jag stannar det sitter en kvinna och ett barn i bilen, kvinnan frågar varför jag åker ute och smäller, jag säger som det är. Och hon MISSTÄNKER mig för att ha smällt sönder hennes brevlåda. Hon säger att hon har tagit reg numret och skall kontakta polisen. Hon sa att hon hör av sig ifall de har något på mig. Jag belv chockad och visste inte riktigt vad jag skulle säga. Har Aldrig sett henne förut. Det blev ett långt inlägg, men jag känner att jag inte kunde korta ner det, jag anser att hon ej har rätt att komma upp med en sådan otrevlig ton mot en främmande människa som kör bil. Vad kan jag göra ifall hon skulle få för sig att anmäla? Har hon gjort något fel?

Lawline svarar

Såvitt din historia ovan till fullo är sann har du ingenting att oroa dig över. Huruvida den främmande människan gjort något fel och vad du eventuellt kan göra vid händelse av en anmälan är svårt att säga. Skulle denne anmäla dig i syfte att skada dig eller utsätta dig för andras missaktning är en motanmälan för förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken möjlig. För en fällande dom krävs dock att den främmande människan anmälde dig i syfte att skada dig och faktiskt visste om att du inte smällt sönder brevlådan. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare