FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/05/2006

Påföljd för grovt bedrägeri

Hej jag undrar över påföljden för grovtbedrägeri. Ex man erbjuder en tjänst via internet och personer sätter in pengar sedan efter att pengar kommit in på konto så tar gärningsmannen med hjälp av köparen in sig på köparens konto och för över alla pengar och säljer fonder och sedan för över allt till sitt eget konto. Jag undrar vad påföljden kan bli när man systematiskt fått personer att tro att det dom köper finns och sedan får köparen att omedvetet lämna ut sitt personnummer och svarskod från internetdosan så att man kan tömma kontot. låt säga på ett belopp över 100.000kr i ett flertal fall. Det jag vill ha svar på är om man är misstänkt för att ha deltagit i bedrägeriet och är misstänkt för att ha tagit emot 110.00kr vad kan påföljden bli om man sedan tidigare är dömd för brottsmål?

Lawline svarar

Hej! Om jag tolkar din fråga rätt så har vi följande förutsättningar: Du frågar efter straffansvaret för en person A som "misstänks deltagit i bedrägeriet". Om det framkommer att personen verkligen deltagit, eller utfört brottet tillsammans och/eller i samförstånd med den enligt din beskrivning mest aktive, person B, kommer han antagligen dömas som medgärningsman, eventuellt medhjälpare. Straffvärdet sätts därmed lika högt för A som för person B. Värdet på bedrägeriet beskriver du som "ett flertal fall över 100.000, jag antar därmed att bedrägeriet avser summor över 300.000 kr totalt. redan här passeras ofta gränsen för grovt bedrägeri, som rent beloppsmässigt brukar ligga runt omkring 200-300-tusen. Straffvärdet för grovt bedrägeri avseende dessa summor brukar ligga runt omkring 10 månaders fängelse. Om gärningsmannen är återfallsförbrytare kan straffvärdet stiga något. Att gärningsmannen tidigare gjort sig skyldig till brott beaktas endast om den tidigare brottsligheten är av samma typ som den aktuella. Om bedrägeriet finnes vara systematiskt eller särskilt förslaget utfört, kan fängelsestraffets längd t.o.m. bestämmas till högre än ett år.
Rådgivare