FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev30/01/2009

driva in fodran

Hej jag skrev ett enkelt skuldebrev mellan mig som borgenär och en bekant som gäldenär båda är privatpersoner.

Hur går jag juridiskt tillväga för att få tillbaka min skuld i händelse av att jag nekas betalning?

Summan är på 3000 kr

Mvh Erik Johansson

Lawline svarar

Hej

En väg att gå är att vända sig till kronofogden för hjälp med att driva in din fodran.

En enklare men mer kostsam väg är att sälja fodran till ett inkassobolag dessa ger dig då mindre betalt än vad fodran faktiskt är värd som en avgift för att de driver in fodran åt dig.

lycka till

Med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare