FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/06/2009

Tid för betalning av P bot

Hej Jag undrar vad som gäller för betalning av en P-bot? Har fått en bot! Där jag har åtta dagar på mig att betala men har jag en faktura. Så har man enligt lag rätt till 30 dagar om jag inte missupfattat de hela. Vad gäller i detta fall min P-bot? har jag bara åtta dagar?

Lawline svarar

Hej! En Parkerings bot skall betalas inom den tid som finns angiven på boten och inte vid någon annan tidpunkt detta följer av Lag (1976:206) om felparkeringsavgift se https://lagen.nu/1976:206. Gällande faktura finns det ingen lag som säger att man har 30 dagar på sig att betala en faktura utan tidpunkt för betalning brukar följa av t.ex köpavtal eller dylikt och om ingen sådan tidpunkt finns reglerad är det säljaren/utgivaren av fakturan som har rätt att bestämma inom vilken tid som betalningen skall vara gjord. Hoppas detta har varit till din hjälp MVH
Dennis CarlssonRådgivare