FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/12/2008

Semesterresa i väntan på ny rättegång

vi ska åka på semester i 8 dagar o min kompis blev dömd till 8 månader mem han ska överklaga får han åka?han har inte fått reseförbud står inget på dommen?

Lawline svarar

Hej! Om din kompis inte har fått reseförbud eller någon annan typ av restriktion som hindrar honom från att resa, så finns det inget förbud i lagen som hindrar honom. Han har alltså rätt att fritt röra sig fram till dess att det blir dags för rättegång igen. Han måste dock vara hemma så att han kan inställa sig vid domstolen när det är dags för nästa rättegång, eftersom en semesterresa inte är ett giltigt skäl att frånvara. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare