FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/01/2009

Hävning av köp av dator

Hej! För snart ett år sedan köpte jag en dator. En vecka efter det upptäckte jag ett fel och ringde försäljaren. Dom sa att jag ska lämna in den, vilket jag gjorde men de kunde inte finna felet så jag fick betala en avgift. Efter det ringde jag dom igen, men dom hänvisade till tillverkaren, där jag fick lämna in datorn vid två tillfällen. Nu har jag fått tillbaka datorn med samma fel. När jag vill häva köpet går butiken inte med på det utan erbjuder mig en annan likvärdig dator. Jag köpte min dator för designens skull och fick därmed sämre prestanda för pengarna, vilket var ok för mig eftersom det var designen jag var ute efter. Nu erbjuder dom mig en vanlig lågbudget dator och vägrar gå med på att häva köpet. Hur funkar detta? Är det ok att få en apelsin när man köper en banan med förklaringen frukt som frukt?

Lawline svarar

Hej! Din situation regleras av konsumentköplagen (KKL), se https://lagen.nu/1990:932. Om datorn var felaktig när du köpte den anger KKL i 22 § de påföljder som kan bli aktuella. Dessa är avhjälpande (alltså reparation), omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet och hävning. I ditt fall verkar avhjälpande ha testats utan framgång och säljaren verkar inte heller kunna/vilja erbjuda dig en ny dator av samma typ (omleverans). Kvar återstår då prisavdrag eller hävning av köpet. För att hävning ska vara möjligt ska felet ha varit av väsentlig betydelse för dig, se 29 § KKL. Rör det sig endast om ett mindre fel kan således prisavdrag vara lämpligare att kräva än hävning. Är felet av stor betydelse tycker jag däremot absolut att du ska kräva att få häva köpet, så länge säljaren inte kan ge dig en ny dator av samma modell. Du ska inte behöva acceptera en ersättningsdator av en annan modell och med en annan design, eftersom det rör sig om två skilda produkter. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare