FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/12/2008

Rätt till anonymitet vid begäran av allmän handling

Hej! Om jag ställer en fråga/begär ut en handling till en kommunalt anställd tjänsteman/politiker och använder mig av ett påhittat namn (ingen jag känner, ex. Anders Andersson) med en c/o adress, gör jag mig då skyldig till brott?

Lawline svarar

Hej, Till att börja med gäller enligt 2 Kap. 1§ Tryckfrihetsförordning (1949:105) (TF) att du har rätt att ta del av allmänna handlingar. Det finns undantag, men dessa skall vara uttryckta i lag för att gälla (2:2 TF). Av 2:14 3st TF framgår att myndigheten ej får efterforska vem du är eller vilket syfte du har med att ta del av handlingen. Myndigheten får dock göra undantag om du begär ut handling som omfattas av en sekretessbestämmelse med skaderekvisit, t.ex. 7:1 i sekretesslagen som rör hälsa. Det finns även en del undantag frän vad som är allmän handling, men generellt sett gäller att den skall vara inkommen till myndighet, eller till en viss person inom myndigheter i en fråga som rör myndighetsutövning, alternativt att myndigheten har expedierat handlingen. Ibland är handlingen upprättad hos myndigheten och då gäller enl. 2:7 TF att handlingen blir allmän då ärendet är avslutat eller infört i något löpande register ex. journal eller diarium. Myndigheten är inte skyldig att ge ut ospecificerade eller kommande handlingar, d.v.s. du kan inte begära att få ut all brevkorrespondens till en viss person. Du kan alltså anonymt gå till myndigheten och begära ut handlingen utan att behöva svara på några frågor. Är du rädd att någon känner igen dig kan du be en bekant begära ut handlingen. Vänliga hälsningar,
Kenneth WallinRådgivare