FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/12/2008

Påföljd för våldsamt motstånd?

Vad blir påföljden om man blir åtalad för våldsamt motstånd om man inte är dömd för nåt sen innan?

Lawline svarar

Hej, Brottet våldsamt motstånd, 17 kap. 4 § brottsbalken (1962:700) (BrB), har böter eller fängelse i högst sex månader i straffskalan. Straffet i ett enskilt fall kan dock bestämmas först efter att s.k. straffmätning och påföljdsval har ägt rum, om detta se 29-30 kap BrB. Jag kan inte uttala mig om straffet i Ditt fall utan tillgång till mer information om brottet och Din situation. Med vänlig hälsning, Jag kan dock se att mycket torde dock krävas för att det skulle bli något annan påföljd än böter. Storleken på böterna beror på Din inkomst, se 25 kap. 2 § 2 st. BrB. BrB finns http://lagen.nu/1962:700#K25 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare