FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/12/2008

Kommer jag få mitt körkort indraget?

Hej ! Jag krockade med bilen framför mig i en kö till en påfart. Farten var 5-7 km i timmen alltså sakta. Jag hade stannat bakom honom och åkt framåt ca 6 gånger innan jag slant på brompedalen. Han åkte ut och sen fick han för sig att tvärnita. Jag körde då på honom. Jag hade normalt sett kunnat bromsa men som sagt så slant jag på pedalen. Jag kör auomat. Vi skrev alla papper på plats och försäkringsbolagen har ågärdat min buckla. Detta hände för ca 3 månader sen och jag har inte hört av polisen etc. Är detta nog för att få körkortet indraget? Med vänliga hälsningar Hårt arbetande företagare

Lawline svarar

Hej! Nej det är det inte, och denna slutsats kan man dra genom att läsa körkortslagen (1998:488) 5 kap. 3 § e contrario (motsatsvis).
Jimmy SchiöldRådgivare