Orimlig höjning av utländska parkeringsböter

Parkeringsböter i Norge.

Jag fick 500:- i p-böter i Norge mars-08. Tappade bort lappen och glömde av det. Har ej fått någon påminnelse. Januari -09 kommer ett krav från ett inkassobolag i England på 11.000:- ! Skall man betala det för att inte få ännu mer eller kan man protestera juridiskt?

Lawline svarar

Det är normalt att parkeringsböter höjs ganska mycket när de ska drivas in i ett annat land. I vilken utsträckning ett parkeringsbolag kan göra detta är idag oklart. Det anspråk som nu har framställts är dock helt utanför de ramar som är normala. 11 000 kronor kan jag inte rekommendera er att betala utan kontakta både inkassobolaget och parkeringsbolaget och be om en förklaring. Särskilt viktigt är att de talar om vad det är de tar betalt för. Vidhåller de sitt krav kan det vara en idé att kontakta norska parkeringsklagenämnden som du hittar www.parkeringsklagenemnda.no . Återkom också gärna till Lawline om de specificerar sitt krav.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare