FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/01/2009

Servering av alkohol på privat logfest

hej jag har en egen loge på min gård och vill ha en privatfest med trubadur .behöver ta ett litet inträde så det blir till hjälpen till trubaduren.Får jag sälja öl till självkostnadspris.Jag vill ha reda på allt sa att jag inte gör något olagligt Tacksam för svar (har ingen förening)

Lawline svarar

Hej. Försäljning av alkohol regleras i Alkohollag (SFS 1994:1738, se https://lagen.nu/1994:1738). Den försäljning du kommer bedriva beskrivs i lagtexten som servering. Servering regleras i 6 kap Alkohollagen. 6 kap 1 § 1 st Alkohollagen ger att serveringsstillstånd som utgångspunkt krävs för servering av starköl. 6 kap 1 § 2 st Alkohollagen stadgar däremot den möjlighet till undantag som finns. Sådan undantagssituation föreligger om serveringen ordnas: 1. utan vinstintresse, 2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker, 3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer, och 4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Att märka är att alla de fyra rekvisiten måste vara uppfyllda. Samma undantag gäller för servering av andra typer av öl också enligt 6 kap 1a § 2 st. Utan närmare information om det är fråga om ett enstaka tillfälle och om gästerna är i förväg bestämda kan inte ett definitivt svar ges huruvida en sådan servering är tillåten eller ej. Men den givna informationen utesluter inte på något sätt att serveringen är tillåten. Med vänliga hälsningar
Micael KarlssonRådgivare