Offentlighetsprincipen - privata mail från anställda
är e-post som skickas privat från kommunal arbetsgivare offentlig?
Lawline svarar
Huvudregeln är att offentlighetsprincipen ska gälla för i princip alla handlingar hos myndigheter, se https://lagen.nu/1949:105.
Det finns dock undantag från denna regel som är uppräknade i 2 kap TF.
I 2 kap 4 § sägs att brev eller annat meddelande som ställs personligen till person som innehar befattning vid myndighet ska vara offentligt om meddelandet gäller ärende eller någon annna fråga som ankommer på myndighten och inte är avsedd för mottagaren endast som innehavare av annan ställning. Detta innebär att personliga meddelanden inte omfattas av offentlighetsprincipen så länge de inte är meddelanden som har med ens anställning på myndighet att göra. Detta kan vara svårt att avgöra i vissa fall så mitt råd är att i gränsfall inte använda sig av arbetsmailen.
Lovisa CronstedtRådgivare
Boka tid med jurist
Berätta om ditt ärende
Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag.
Din bokningsförfrågan är inte bindande.