FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/01/2009

Utländsk kreditgivare

Hej ! Jag har två frågor angående ränteavdrag : 1) Om jag lånar pengar av en privatperson i utlandet har jag då möjlighet att dra av räntekostnaden i min deklaration ? Räcker det med att visa upp skuldebrev och kvittens på räntebetalningen? 2) Om jag köper en fastighet utanför Sverige men inom EU har jag då möjlighet att göra ränteavdrag för bolånet? Måste lånet vara taget i en bank i Sverige eller går det också med ett lån taget i en bank i det land där förvärvet görs?

Lawline svarar

Hej, frågorna du ställer kan faktiskt besvaras gemensamt. Enligt Inkomstskattelagen 42:1 är alla ränteutgifter som huvudregel avdragsgilla (lagn hittar du https://lagen.nu/1999:1229#K42). Med bakgrund av EU:s regelverk kan Skatteverket inte diskriminera utländska långivare inom EU. Därför är ett lån tagit som du upptagit av en långivare inom EU att betrakta som ett "vanligt" lån av från en svensk kreditgivare. Du måste emellertid självfallet styrka att du verkligen haft dessa räntekostnader vilket innebär att du måste inkomma med diverse dokument till Skatteverket. Exakt vilken typ av dokument som efterfrågas varierar från fall till fall. Mvh
Ola DavidssonRådgivare