FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/05/2006

Bandinspelning på myndighet

Fråga: Jag jobbar på statlig myndighet, som handhar strängt sekretesskyddat material i olika former. Myndigheten är klassad som militärt skyddsobjekt. Inom kort kallas jag och några kollegor till sk säkerhetssamtal, där icke sekretesskyddad info kommer att delges och diskuteras(myndighetens policy, YGL-TF, samförstånd sidoordnade myndigheter/centrala förvaltningar). Vi har i samförstånd sagt, att detta timslånga samtal skall spelas in med bandspelare, om det är möjligt. Har vi rätt att spela in samtalet/informationen ? Lagrum ?? Hur gå tillväga, då bandspelare tages fram vid mötet och skall sättas igång ? Krävs samtycke för ljudupptagningen av samtliga i rummet ? Vad krävs, för att inspelningen skall bli juridiskt användbart ( i Tingsrätt, Arbetsdomstol etc.) ??

Lawline svarar

Hej! När det gäller bandinspelningen finns det inget förbud mot att spela in ett sammanträde hos en förvaltningsmyndighet. Detta har Justitieombudsmannen konstaterat i ett fall (4168-2004) rörande Lantmäterimyndigheten. JO konstaterade också att det dock är lämpligt att få deltagarnas tillstånd till inspelningen. Att tänka på är dock att en bandinspelning hos en myndighet, som alltså upprättats av myndigheten själv, är att se som en allmän handling när den färdigställts enligt 2 kap 7 § tryckfrihetsförordningen (TF). Bandinspelningen är alltså att likställa med exempelvis ett skriftligt protokoll, se 2 kap 3 § TF om vad som är att se som en handling. När det gäller frågan om hur inspelningen skall kunna bli juridiskt användbar vid domstol antar jag att du syftar på att bandinspelningen ska bli ett bevis av högt värde. Bevisvärdering görs naturligtvis alltid av den aktuella domstolen i den aktuella situationen men generellt torde det vara rimligt att vara noga med datering och klargörande av vilka röster som hörs på bandet. Att använda sig av någon form av justeringsförfarande, där deltagarna efteråt skriftligen intygar att det som sägs på bandet är rätt och riktigt skulle kanske också kunna fungera för att höga bevisvärdet.
Rådgivare