FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/12/2008

Allmän åtalsplikt

Om en misshandel begåtts utav två personer, och målsägande väljer att bara anmäla en utav de två personerna och målsägande säger att han inte kände igen den andra misstänkte men det uppkommer senare att dessa två (målsägande och denna person som misshandlat honom men han inte anmält) gått i samma klass och säger detta i rätten, vad händer?

Lawline svarar

Eftersom åklagaren i de flesta fall, och definitivt i misshandelsfall, har allmän åtalsplikt, innebär detta att endast åklagaren väljer vem man ska åtala för brott. Även om målsäganden inte vill anmäla den misstänkte p.g.a. rädsla eller andra skäl, kan åklagaren välja att inleda en förundersökning även mot den andre förövaren om det finns skäl att misstänka att den personen är inblandad. Om detta tydligt kommer fram under pågående rättegång fins det mycket som talar för att åklagaren kommer att inleda en ny förundersökning för att fastställa vem/vilka som var inblandade i misshandlen utöver den redan åtalade. Med vänlig hälsning,
Alexandru MilerRådgivare