FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/11/2008

Tillstånd för offentlig filmvisning

Jag pluggar på universitetet i Växjö och är med i en förening. Vi anordnar en dag varje år en öppen gratis kulturfestival och i år hade vi tänkt ha ett biotält. Nu undrar jag hur det fungerar med filmtillstånd. Var kan man söka tillstånd och vad kostar det och hur fungerar det??

Lawline svarar

Hej! Eftersom ni avser att visa filmer på en festival kan det inte anses vara fråga om visning för en sluten förening/slutet sällskap, utan detta torde ses som ett tillgängliggörande av verken till allmänheten genom offentlig framförande enligt lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 2 § 3 st. 2 p. Att filmerna utgör verk och skyddas genom upphovsrätt kan f.ö. utläsas av 1 § 1 st. p 4. Så ni behöver ha träffat överenskommelse om att få visa verken offentligt med upphovsrätttshavaren/licenshavaren av filmerna, vad det kostar är beroende av denne. Vidare krävs även att ni har ett s.k. tillståndskort som utfärdats av Biografbyrån, se http://www.statensbiografbyra.se/Infosve.htm#Hur%20arbetar%20filmcensuren för priser etc. Med vänlig hälsning,
Jimmy SchiöldRådgivare