Andelens betydelse vid samäganderätt

Har ägarandelen betydelse vid samägd egendom? Om 80% av ägarna till en fastighet vill bygga en komplementbyggnad och 20 % av ägarna inte vill hur gör man då?

Den som äger de 20% har fått detta i gåva och måste sälja till de övriga till taxeringsvärde om försäljning blir aktuell.

Lawline svarar

Äganderättsandelens storlek saknar betydelse vid förfoganden över den samägda egendomen. Tillämplig lag är lag om samäganderätt (SamL), som inte föreskriver någon demokratisk ordning mellan delägarna, utan där, enligt 2 §, samtliga måste samtycka till förfoganden över det samfällda godset. (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1 ) SamL är dispositiv och kan alltså sättas ur spel genom t.ex. avtal eller villkor för gåvor. Om så inte skett saknar hur man förvärvat en sådan andelsrätt och med vilka övriga inskränkningar rättslig betydelse.

Joel LaackRådgivare