FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2006

Hur anmäler jag etnisk diskriminering?

Hejsan Jag är en kille som växt upp här som egentligen aldrig haft problem med varken fördomar eller rasism förens nu. Jag beställde hem ett lexikon häromdagen och av måfå slog jag upp ordet mulatt, på förklaring stod det "avkomling av vit och neger". Jag kände mig verkligen illa till mods. Jag tycker att det var stötande. Min undring var vad har man för chanser i sådana mål och hur ska man ta sig till väga???

Lawline svarar

Hej, Vill du gå vidare med det här ärendet gör du det bäst genom en anmälan hos diskrimineringsombudsmannen, DO, som arbetar med diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. Du kan även pröva att anmäla till Justitiekanslern, som har hand om tryck- och yttrandefrihetsbrott. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare