FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/12/2008

Rattfylleri

Hej blev tagen med 0,25milligram per liter luft,(0,5 promille)det var dagen efter och körde normalt,inga domar sen innan, vad kan det bli för straff och hur lång tid tar det innan man får besked av åklagren och länstyrelsen.Tack

Lawline svarar

Hej! En person som framför ett fordon och har en alkoholkoncentration i blodet som uppgår till 0,2 promille, gör sig skyldig till rattfylleri. Detta stadgas i 2§ i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, se https://lagen.nu/1951:649. Straffet är böter eller fängelse i högst 6 månader. Hur lång tid handläggningstiden blir, är avhängig en rad faktorer, exempelvis hur hög arbetsbelastningen är på aktuell åklagarkammare. Därför är ett svar på denna fråga inte möjligt att ge. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare