FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/12/2008

Fel i köpt espressomaskin samt fråga om reklamationstid

Barbro köper en Nespresso maskin hos Dans Elektriska AB. Efter drygt två veckor från köpet fungerar inte apparaten. Efter ytterligare fyra veckor reklamerar hon till affären. Säljaren svarar att med hänsyn till det förmånliga priset skulle reklamation gjorts skriftligen inom fjorton dagar från köpet och att felavhjälpande då skett mot 500kr självrisk. Någon garanti har säljaren inte lämnat. Vad gäller?

Lawline svarar

Det framgår inte tydligt av frågan huruvida Barbro är en konsument eller ej, dock kommer svaret utgå ifrån att så är fallet. I förevarande fall kommer konsumentköplagen bli tillämplig,1§, se https://lagen.nu/1990:932. Espressomaskinen får anses vara behäftad med fel då den slutat fungera efter 2 veckor, vilket stadgas i 16§ KKL. Barbro måste dock för att kunna åberopa felet, reklamera till köparen inom skälig tid efter det att hon upptäckt felet. Av frågan framgår att Barbro reklamerade felet inom 1 månad efter att hon upptäckte felet, detta är alltid att ses som inom ramen för reklamationsfristen, 23§. Barbro kan kräva att säljaren avhjälper felet, eller att denne erbjuder en ny vara. Kan detta inte ske har Barbro rätt att häva köpet, §§23,26,28 KKL. De regler som konsumentköplagen föreskriver är tvingande till konsumentens förmån, 3§ KKL. Av den anledningen kan Barbro lämna de invändningar som säljaren gjort gällande helt utan avseende. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo