Finns preskriptionstid för återkallelse av körkort?

Hej!

Jag läste ett svar gällande preskriptionstid för trafikbrott, men förstår inte svaret fullt ut.

Om man t ex. har dömts till böter i tingsrätten för en hastighetsöverträdelse, (och även betalt denna bot utan att bestrida domen) men inte blivit delgiven beslutet gällande en ev. återkallning av körkortet, kan man då hoppas på en preskribering, eller är det för sent då jag blivit dömd? Om inte, när räknas preskribtionstiden? Från \"dagen för brottet\" eller från dagen då domen från rättegången meddelades?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Den preskriptionstid som gäller för trafikbrott i Trafikbrottlagen https://lagen.nu/1951:649 gäller inte för återkallelse av körkort. Preskriptionstiden för brott inklusive trafikbrott finns i 35 kap Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700 och gäller för brott med böter eller fängelse som påföljd.

Återkallelse av körkort är ett myndighetsingripande och här gäller andra regler. Det är Länsstyrelsen som beslutar om ett körkort skall återkallas. Återkallelse kan t.ex. ske vid hastighetsöverträdelse, 5 kap 3 § p 4 Körkortslagen, som i ditt fall.

I Körkortslagen finns ingen preskriptionstid men vad som däremot kan bli aktuellt i ditt fall är underlåtande av körkortsingripande, 5 kap 10 § Körkortslagen. I mycket speciella fall kan Länsstyrelsen låta bli att återkalla körkortet eller förkorta spärrtiden (den tid under vilket ett nytt körkort inte kan utfärdas) om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Ett sådant skäl kan t.ex. vara att det har gått lång tid mellan brottet och körkortsingripandet. Om Länsstyrelse väljer att inte återkalla körkortet kan istället en varning utfärdas.

Det är osäkert hur lång tid som behöver gå för att Länsstyrelsen skall underlåta att återkalla körkortet men det finns en möjlighet att åberopa det som skäl för att undvika återkallelse.

Körkortslagen finns https://lagen.nu/1998:488

Med vänlig hälsning

Carina PerssonRådgivare