FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/11/2008

Förtal vid fotomontage

Hej! För ca ett år sen ställde jag upp på ett fotomontage som en kamrat till mig satte ihop där det ser ut som att jag kysser en manlig bekant (det är alltså taget ur en sådan vinkel att det ser äkta ut.) Min "kamrat" har vid ett senare tillfälle i hemlighet mailat de här bilderna till min pojkvän och sagt att det var en verklig händelse, varpå min pojkvän hämnats genom att vara otrogen och bete sig allmänt illa mot mig. Detta har fått mig att må hemskt dåligt, eftersom jag inte har förstått varför han gjort så förrän alldeles nyligen då jag fick reda på sanningen. Är det här någonting som går att anmäla? Det har fått till följd att jag gått in i en djup depression och fått hoppa av mina studier och min "kamrat" har varit fullt medveten om att hon spridit en osanning.

Lawline svarar

Hej! Juridiskt kan det vara knepigt att angripa din situation. Det närmaste brottet det kan handla om torde vara förtal enligt 5 kapitlet 1 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700 . Det krävs för att förtal ska aktualiseras att de mailade bilderna skickats just för att utsätta dig för andras missaktning, d.v.s. bilderna och syftet måste vara av nedsättande beskaffenhet. Det kan argumenteras för att din falskeligen påstådda otrohet på ett klart sätt för din ”kamrat” skulle innebära att din pojkvän skulle missakta dig. Även om du i och för sig kan anföra argument för att förtal föreligger kan förmodligen ganska starka juridiska motargument presenteras. T.ex. är det typiskt sätt mer tillåtet att uttrycka sig i den privata sfären än i den offentliga. Sen tillkommer de eventuella bevissvårigheter som t.ex. att du måste visa att ”kamraten” haft uppsåt till att lämna uppgiften för att utsätta dig för pojkvännens missaktning. Här kan man tänka sig att ”kamraten” kan argumentera för att han/hon endast skickade bilderna för att de t.ex. var snygga eller intressanta ur ett estetiskt perspektiv m.m. Bevisningen beror till viss del på texten i mailet. En ytterligare komplikation är att förtal inte hör under allmänt åtal, d.v.s. någon åklagare hjälper dig inte med förfarandet utan du får ordna allting själv. Du måste t.ex. anlita en jurist att föra din talan m.m. Slutligen kan sägas att det skulle vara svårt att angripa de efterföljande händelserna juridiskt, d.v.s. att pojkvännen varit otrogen och betett sig illa samt din depression och att du fått hoppa av studierna. Det är således kanske inte juridisk hjälp du är i behov av utan kanske är de efterföljande problemen lättare att hantera på andra sätt, kanske kan du t.ex. få hjälp att komma ur din djupa depression. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare