FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/05/2006

Störningar i boende - andrahandshyresgäst

Hej! Jag har ett udda fall av grannproblem. Under min lägenhet bor ett par som jag inte kommer överens med. De är otroligt ljudkänsliga och därav har jag och de kommit överens om vilket ljudvolym jag kan ha på tv/stereo etc. (Så ni vet bakgrundsbilden) En lördag för en dryg månad sen hade jag och min kombo varit ute på fest och tog med oss 4 vänner hem till efterfest. Då det var efter 2 på natten och jag vet hur mina grannar är hade jag väldigt låg bakgrundsmusik och vi 6 vänner satt mest och pratade ganska lugnt. Alla gick hem vid 4-snåret och jag var glad att det gått så bra, det var trevligt och uppenbarligen hade ingen störts. Tills 2 dagar senare då 1:a hands hyresvärden (jag hyr i 2:a hand) ringer mig och frågar om jag haft fest på lördagen? -Nej sa jag, vi hade förfest men gick ut vid elva. Sen kom vi iochförsig hem några stycken efter 2 men det var inte så att det kan kallas fest. Varpå han undrar om Securitas varit där men nej, det har det inte. Och tillägger att Fastighetsägaren fått klagomål på just den natten. Ingen mer tanke på det förrän 2 veckor senare då min hyresvärd ringer igen och undrar om jag är säker på att Securitas inte varit hos mig, och JA jag har inte hört ngn ringa på dörren eller kommit in, vilket varken min kombo eller de andra 4 som var här heller har hört. Tydligen har grannen under ringt Securitas och sagt att ovanför oss har de en stor fest och vi kan sjunga med i musiken. Och enligt Fastighetsägaren och Securitas rapport så har de varit här 03.38 på morgonen och skrivit: "03.38, knackar på ingen öppnar men musiken sänks så de lämnar byggnaden" Med detta tillkommer en räkning "störningslarm via Securitas" på dryga 1000:- som då fastighetsägaren skickat till mig. För att försvara mig själv vet jag att musiken var oerhört låg, långt under gränsen som grannen tillåtit för att inte höra ngt nedanför. (har 5 st till som kan intyga detta), den enda gången jag ändrade musiken var då jag lade mig runt 4 (då jag stände av). Och sist och mest relevant: ingen har varken hört eller sett Securitas. Det jag undrar är om en Fastighetsägare har rätt att skicka ut boten till hyresvärden i ett sådant här fall, i princip kan vem som helst som stör sig på sin granne ringa Securitas och därigenom bötfälla grannen. 1. Vilken paragraf reglerar sådant här? 2. Om man kan ringa Securitas, vid vilken ljudnivå? Ska det isåfall inte handla om en riktig fest, där folk springer upp och ner i trapphuset etc. 3. Var står det vem som ska betala kostnaderna för en Securitasutryckning? 4. Viktigast av allt: Bör inte Securitas ge sig till känna om de nu har varit här? Alltså enkelt sagt, ringa på dörren och prata med dem som stör och visa att de faktiskt har varit där? Tacksam för svar "Vindsvåningen"

Lawline svarar

Hej Jennifer! Till att börja med kan konstateras att hyresvärden har en skyldighet att ingripa vid olika sorters störningar i anslutning till det aktuella boendet. Detta gäller såväl för den du hyr av i förhållande till dig, som i dennes förhållande till fastighetsägaren. Detta innebär att hyresvärden skall ingripa, alltså inte din granne! Din granne kan inte förpliktiga dig i förhållande till din hyresvärd eller securitas. Räkningen ifråga är ju som det verkar utställd på din hyresvärd, inte på dig. Detta betyder att din hyresvärd i princip måste stämma dig enligt 24 § i hyreslagen (12 kap Jordabalken), för att tvinga dig att betala. Se http://www.lagen.nu/1970:994 Det finns ingen fastslagen gräns för hur hög volym som kan spelas, men man skulle kunna säga att det krävs att en normalt känslig person uppfattar musiken störande för att någon form av sanktion skall kunna sättas i verket. Om din granne är extremt ljudkänslig, behöver detta inte beaktas. Ljud och buller är ju ett dagligt inslag i boende! Observera dock att det är mycket strängare bedömningar i slika situationer nattetid. Viktigt att notera är att du som andrahandshyresgäst inte har samma besittningsskydd som förstahandskontraktets innehavare har. Det är lättare att vräka en andrahandshyresgäst. Problemet är ganska komplicerat, och ett entydigt svar är svårt att ge. För mer kvalificerad rådgivning råder jag dig att kontakta hyresgästföreningen. Lycka till Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare