FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt03/05/2006

Behöver vi starta företag när vi driver en popklubb?

Hej! Jag och en kompis driver popklubb. Vi har ingen egen lokal utan huserar på diverse krogar. Vi står för skivspelandet och, ev. liveband, och pr. Detta görs utan egentligt vinstintresse. Vad krävs av oss? Måste vi registrera verksamheten som ett företag? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! För att en verksamhet skall anses som ett bolag krävs inte att den registreras, verksamhetens beskaffenhet är istället avgörande för bedömningen. Bland annat krävs att delägarna i bolaget skall reglera sina mellanhavanden med ett avtal, skriftligt eller muntligt, ett bolagssyfte skall gemensamt föreligga mellan delägarna och detta skall de aktivt verka för. Är dessa kriterier uppfyllda har ni ett bolag även utan formaliteter eller ens en avsikt att bilda bolag. Att ni saknar vinstintresse gör nödvändigtvis inte att ett bolagssyfte inte föreligger, även om det normalt är typiskt för ett bolagsförhållande. Att registrera er verksamhet kan vara en idé då det är ett krav föra att bolagsformen handelsbolag skall föreligga. Den avgörande skillnaden mellan handelsbolag och enkelt bolag är att det förra är ett rättssubjekt medan det senare inte är det. Med rättssubjekt menas att bolaget kan ingå avtal och uppbära rättigheter och skyldigheter. Min åsikt är att ni inte behöver registrera något företag om ni inte avser att vara vinstdrivande.
Rådgivare