FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/11/2008

Körkortsingripande vid vårdslöshet i trafik

Är anklagad för vårdslöshet i trafik för att jag körande i 110 km/h på motorväg slumrat till och kom ut i mitträcket. 100 meter av mitträcket förstördes. Min bil gick i sönder. Ingen annan bil var inblandad i incidenten. Och jag själv klarar mig utan skada. Bilen däremot är skrot. Jag behöver mitt körkort för att nå mitt arbete då arbetstiderna är förlagda på så vis att lokaltrafik inte passar. Löper jag stor risk att bli av med körkortet?

Lawline svarar

Hej! Vårdslöshet i trafik regleras i 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott, se https://lagen.nu/1951:649 . Om du skulle bli dömd för detta brott är påföljden böter, om inte brottet kan anses grovt. En annan följd av din insomning vid ratten kan vara att körkortet återkallas för en viss tid. Det stadgas i körkortslagens 5 kap. 3 § 4 punkten, se http://lagen.nu/1998:488#K5 , att återkallelse av körkort ska ske om föraren brutit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, om överträdelsen inte kan anses som ringa. Det torde vara på denna grund som ingripande sker mot personer som varit vårdslösa genom att somna vid ratten. Vid körkortsingripande bestäms en spärrtid, d.v.s. en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år enligt 5 kap. 6 § körkortslagen. Det är länsstyrelsen som fattar beslut om körkortsingripande och praxis skiljer sig åt ganska mycket både mellan olika länsstyrelser och inom länsstyrelserna. Det är alltså inte möjligt att med någon tillförlitlig exakthet förutse hur lång spärrtid du kommer att få. Till problematiken hör även att körkortslagen nyligen ändrats så att det ska vara möjligt att besluta om längre spärrtider. Vilken effekt detta kommer att få för besluten i länsstyrelserna är något oklart. Enligt tidigare praxis kan dock sägas att det vid insomning vid ratten handlat om från en varning till 4 månaders spärrtid. Det kommer kanske i ditt fall således handla om 2 till 4 månaders spärrtid. I allmänhet brukar inte länsstyrelserna fästa avseende vid eventuella personliga komplikationer av att inte kunna använda bil. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare