Täcker fastighetsförsäkringar skadade fönster?

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt och har nyligen haft inbrott. Gärningsmannen/-männen har brutit sönder och tagit sig in genom fönstret som vätter mot balkongen. Inget gods har stulits. Däremot är nämda fönster nu så pass skadat att det måste bytas ut.

Oturligt nog har jag inte haft någon egen hemförsäkring, men bostadsrättsföreningen har en fastighetsförsäkring hos IF.

Vilken försäkring täcker normalt reparationskostnader för ett fönster som sitter i fasaden? Föreningens fastighetsförsäkring eller min hemförsäkring som jag i detta fall inte hade?

Lawline svarar

Hej!

Gällande denna typ av skada kan det vara så att fastighetsförsäkringen täcker den aktuella skadan men tyvärr kan det lika gärna vara motsatsen. Vad en fastighetsförsäkring täcker varierar mycket från förening till förening och beror helt på vad föreningens stadgar föreskriver. Jag har kontakt flera försäkringsbolag, inkl IF och alla svarar samma sak; det beror på vad som står i föreningens stadgar. Så det finns tyvärr inget generellt svar på den här frågan.

För övrigt har ofta fastighetsförsäkringar höga självrisker och understiger kostnaden denna nivå så finns det ingen anledning att ens vända sig till försäkringsbolaget. Mitt råd är därför att du kontaktar styrelsen i din bostadsrättsförening och frågar dem så fort som möjligt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Rådgivare