FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/12/2008

Fel på bil, rätt till hävning och skadestånd?

Hej. Vi har köpt en ny bil till företaget. Den har varit inne på verkstaden två gånger för att motorn dör under körning, 5-10 ggr per dag. Verkstaden har inte kunna reparera bilen utan den är likadan och de svarar att den inte kan göra något. Nu är den inlämnad för tredje gången efter att vi nästan frontalkrockat då motorn dog under omkörning. Har vi rätt att häva köpet och vem betalar de 8000:- vi förlorar per dag då bilen står still.

Lawline svarar

Vid köp av lös sak (som bilar är) mellan näringsidkare tillämpas köplagen, se https://lagen.nu/1990:931. Då bilen inte fungerar föreligger ett fel i varan, 17 § KöpL. De påföljder som kan komma i fråga är då avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet förutsatt att felet inte beror på något förhållande på köparens sida, 30 §. Vidare finns en undersökningsplikt hos köparen, 31 §. Den innebär att man som köpare måste undersöka varan så snart varan avlämnats. Vid bilköp är undersökningsplikten relativt omfattande och som köpare kan man inte åberopa fel som man borde har upptäckt vid undersökningen. För att sedan kunna göra några påföljder gällande måste köparen även reklamera felet till säljaren. Detta ska göras så snart som möjligt och senast inom 2 år, 32 §. Har allt enligt ovan gjorts har köparen i första hand rätt att kräva avhjälpande. Det innebär att säljaren ska ges möjlighet att åtgärda felet. Är avtalsbrottet av väsentlig betydelse för köparen kan denne istället kräva omleverans om varan är utbytbar. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen kräva ersättning för kostnader för att själv avhjälpa felet, 34 §. I detta fall verkar det som att du som köpare själv försökt avhjälpa felet. Det är helt i sin ordning om du gett säljaren möjlighet att först avhjälpa felet själv eller om omständigheterna var sådana att det inte skäligen kunde krävas att du som köpare skulle avvakta med avhjälpandet, 36 §. Denna bedömning är svår att göra utifrån den information som du gett mig i frågan så jag utgår från att du haft rätt att själv avhjälpa felet. Det verkar vidare inte som att felet är möjligt att avhjälpa vilket innebär att omeleverans i så fall ska ske. Går det dock inte att företa omleverans heller kan du kräva prisavdrag. Jag antar emellertid att du inte är intresserad av det heller då felet är så stort och svårt att åtgärda. I sista hand kan du därför häva köpet, 39 §. Du som köpare har vidare rätt att kräva skadestånd enligt 40 § vid en hävning av köpet. Ersättningen ska då motsvara direkt aförlusten. Då du i frågan inte preciserat vad de 8000 kr härrör från är det svårt att avgöra i vilken utsträckning du har rätt till ersättning. I 67 § framgår att köparen inte har rätt till ersättning för indirekt förlust. Handlar det således om indirekta förluster kan du inte kräva något skadestånd. Indirekt förlust är t.ex. förlust till följd av minskning i omsättningen eller annan förlust till följa av att varan inte kan utnyttjas på avsett sätt. I 70 § framgår att köparen även har en skyldighet att begränsa sin skada. Gör man inte de i tillräcklig utsträckning har man inte heller rätt till ersättning. Om du har rätt till hävning beror således på om du uppfyllt din undersökningsplikt, reklamerat felet och gett säljaren möjlighet att avhjälpa felet eller företa omleverans. Vidare måste felet naturligtvis ha funnits redan vid köpetillfället eller vara en följd av något som säljaren ansvarar för. Är så fallet har du rätt till hävning. De 8000 kr som du förlorat på grund av att bilen är trasig kan du eventuellt få ersättning för förutsatt att det rör sig om en direkt skada. Rätt till ersättning för indirekt skada kan dock även föreligga om felet beror på försummelse från säljarens sida eller om säljaren utfäst/lovat att varan inte ska ha de fel som sedan visar sig, 40 § 3st.
Lovisa CronstedtRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo