FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2006

Väktares befoghenheter

Hej På väktarutbildningen får man lära sig att man inte får avlägsna någon som gjort olaga intrång om man inte tar dom på bar gärning. Stämmer det? Om man läser i BrB står det inget om "bar gärning" Så om det stämmer vart kan man hitta det, i någott förarbete eller praxis?

Lawline svarar

Hej! Väktare har till skillnad mot ordningsvakter (och givetvis poliser) inga särskilda befogenheter utöver vad som gäller ”vanliga” medborgare. En väktare har således endast rätt att göra s.k. envarsgripanden enligt 24 kap. 7 § st. 2 Rättegångsbalken (RB). Enligt detta lagrum följer att: ”Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.” Sammanfattningsvis är det således korrekt att en väktare enbart får ingripa mot någon om denne påträffas på bar gärning. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare