FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/11/2008

Olovligt läsande av annans post

Hej, Det händer ibland att min post(brev i form av kuvert) blir läst av andra än mig. Vilka påföljder skulle detta ge för den "skyldige" ifall jag valde att gå vidare med saken?

Lawline svarar

Hej, Om någon olovligen bereder sig tillgång till din post kan de komma att dömas till brytande av post- eller telehemlighet i enlighet med brottsbalkens 4 kap 8 § (se https://lagen.nu/1962:700#K4 ). Påföljden skulle troligen bestämmas till böter, men kan i teorin bli upp till två års fängelse. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare