FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/11/2008

Val av företagsform

Jag är duktig på design och min kompis som driver en reklambyrå som enskild firma vi ska driva ett företag tillsammans inom just dessa områden.Jag undrar vilken företags form som skulle passa bäst och vilka för-och nackdeiar det skulle medföra?

MVH//SARA

Jag bli tacksam för snabb svar

Lawline svarar

Den företagsform som skulle passa er bäst är med största sannolikhet aktiebolag. I ett aktiebolag svarar bolaget för era skulder och uppkomna förpliktelser till skillnad från i den enskilda firman där ni själva står som ansvariga. För att starta ett aktiebolag krävs det dock ett minsta aktiekapital på 100 000 kr vilket i princip också är den enda nackdelen. Just på grund av det begränsade ansvaret är det så gott som alltid en fördel att bedriva sin verksamhet i ett aktiebolag.

Vänligen,

Gabriel WestinRådgivare