FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/05/2006

Insättandeförklaring

Min fråga gäller äganderätt till gemensam fastighet. Min man står som ensam ägare på vårt gemensamma hus. Vi vill nu ändra på det så vi båda står som ägare till halva huset var. Hur gör man? Vilka blanketter eller dokument behöver man skriva? Skicka in någonstans för registrering, vart? Jättetacksam för svar. Lena

Lawline svarar

Hej! För att uppnå samäganderätt krävs en formenlig överlåtelse av den aktuella samäganderättsdelen. Detta innebär att överlåtelsen måste uppfylla Jordabalkens krav för fastighetsförvärv. (Samma regler gäller vid gåva som vid köp av fastighet - det spelar därför ingen roll för formkraven om betalning förekommer eller ej.) En köpehandling skall upprättas och denna ska innehålla: En överlåtelseförklaring (Vem säljare/köpare är och vilken fastighet som avses) Köpeskillingen (Om ingen köpeskilling utgår är det istället fråga om ett gåvobrev) Underskrifter Se http://www.lagen.nu/1970:994, 4 kap. 1 § och 8 §. En sådan överlåtelse, genom vilken det bekräftas att fatigheten förvärvats med samäganderätt kallas för insättandeförklaring. Att förvärvet är en insättandeförklaring kan nämnas för tydlighetens skull. Detta utesluter senare spekulationer kring gåvan/köpets syfte. Maken med samäganderättsanspråk kan få lagfart på sin andel av fastigheten med åberopande av insättandeförklaringen. Det bör poängteras att lagfarten i sig är en formalitet, en formell registrering av förvärvet. Lagfarten har dock stor praktisk betydelse för att ägaren skall kunna rättsligt förfoga över sin fastighet, t.ex.söka inteckning i fastigheten. Ärendet om lagfart är ett inskrivningsärende och handläggs av inskrivningsmyndigheten. För kontakt hänvisas till Domstolsverkets hemsida http://www.dom.se/. Där återfinns även aktuella blanketter och ansökningshandlingar. För blanketter rörande köpehandlingen hänvisas närmast till repsektive kommuns fastighetskontor eller liknande. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare