FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/12/2008

Bedrägeri

Hej jag har blivit misstänkt för bedrägeri på en summa som ligger på 8400 kr och missstänkt för försök till bedrägeri på en summa som ligger på 7600 kr för att köpa kläder men har sammarbetat med polisen och givit dem bra information om de män som har givit mig detta kredit kort så som adress / Bil registrering och erkänt brottet. min fråga är hur långt fängelse straff kan jag räkna med?

Lawline svarar

Det finns en rad aspekter som rätten tar hänsyn till vid straffmätning, exempelvis huruvida personen tidigare är straffad. Emellertid ger frågan inte underlag för en fullständig bedömning, därför kan jag inte presentera ett uttömmande svar. Generellt gäller dock att straffen för bedrägeri är fängelse i högts 2 år, vilket stadgas i brottsbalken, 9:1, se https://lagen.nu/1962:700. För försök till bedrägeri gäller ett högsta straff på 2år, vilket stadgas i 9:1,11 och 23:1, samma lag som ovan. Med vänlig hälsning, Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare