Parkeringsböter per post

Hej.I lagen om kontollavgift 1984:318. Står det i paragraf 8 att man skall överlämna en betalningsuppmaning till Fordonsföraren eller Ägaren eller Fästas på fordonet. Kan man tolka detta att det går att skicka uppmaningen med post direkt till Ägaren istället för att fästa den på fordonet? Om fordonet har stått i strid med gällande skyltning? Kan en sådan Kontrollavgift anses vara korrekt överlämmnad utfärdad då ? Eller kan den vara felaktig och man ej har betanings ansvar för denna?

Lawline svarar

Hej!

Frågan om hur så kallade parkeringsböter ska överlämnas för att vara giltiga har prövats vid ett par tillfällen. Prövningarna gällde parkeringsanmärkningar enligt lag om felparkeringsavgift men samma tolkning lär gälla för kontrollavgifter. Att skicka anmärkningen eller kontrollavgiftsfakturan med post anses inte vara att överlämna den till föraren. Det är alltså inte tillräckligt att parkeringsvakten noterar ett feluppställt fordon och sedan skickar räkningen. Däremot accepteras alla varianter där parkeringsvakten har försökt att uppmärksamma föraren om att en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning kommer att utfärdas. Det går alltså inte att undkomma parkeringsböter genom att vägra ta emot lappen eller att försvinna från platsen medan parkeringsvakten skriver färdigt.

Följden av att inte överlämna en kontrollavgift korrekt är att den blir ogiltig.

Relevanta lagar:

Lag om felparkeringsavgift https://lagen.nu/1976:206

Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering https://lagen.nu/1984:318

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare