FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2008

Stulit från arbetsgivare

Hej Jag har pga mycket dålig ekonomi tagit ett dumt beslut, stjäla från jobbet. Jag tog 84 200 kr som låg i en safebag. Det upptäcktes att den var borta men inte vem som tagit den. Jag har haft sådan ångest att jag var tvungen att lämna tillbaka den. Har ju aldrig tagit nåt i hela mitt liv och jag kunde inte med att behålla dem. Det blev ganska uppenbart att det var jag jag som tagit pengarna och även sedan lämnat tillbaka dem i smyg. Jag erkände för min chef och han skulle lämna över frågan om vad som ska göras med mig till högre chefer. Mina frågor blir nu: vad händer? Vilket straff tros det bli för mig. Jag är 30 år och har aldrig gjort nått olagligt. Min mamma jobbar på en polisstation som sekreterare, kan hon få reda på vad jag gjort även om jag inte vill säga nåt? Hur lång tid kan den här processen bli eftersom jag erkänt? Får min chef berätta för mina arbetskamrater att det var jag som stal pengarna?

Lawline svarar

Den handling som du har företagit kan kategoriseras som stöld (8:1 brottsbalken), förskingring (10:1 brottsbalken) eller trolöshet mot huvudman (10:5 brottsbalken). De sista två brotten förutsätter att du antingen anförtrotts att vara redovisningsskyldig för pengarna eller på grund av förtroendeställning anförtrotts att sköta en uppgift där hantering av pengarna ingick som ett led i uppgiften. Eftersom du inte har angett några sådana omständigheter utgår mitt svar från att det rör sig om en stöld enligt 8:1 brottsbalken, se här https://lagen.nu/1962:700#K8 . Pengarna som du har stulit är av ett relativt stor värde, men summan i sig torde inte föranleda att du kommer att åtalas för ett grovt stöldbrott. Det är dock möjligt att brottet kan kategoriseras som grovt eftersom du har missbrukat din arbetsgivares förtroende och stulit pengar som du haft tillgång till i din tjänst. För grovs stöld stadgas fängelse i lägst 6 månader och högst 3 år enligt 8:4 brottsbalken, se här https://lagen.nu/1962:700#K8. För ”vanlig ”stöld stadgas böter eller fängelse i högst 2 år. När domstolen bedömer lämplig påföljd sker en prövning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Det är därför omöjligt att besvara just hur påföljden i ditt fall kommer att se ut. Värdet av stölden samt förtroendemissbruket kan bedömas vara till din nackdel samtidigt som det faktum att du anmält dig till arbetsgivaren redan innan du blev misstänkt kan bedömas tala till din fördel. Då du tidigare är ostraffad är det dock troligt att du kommer att dömas antingen till böter eller till villkorlig dom i förening med dagsböter. Det finns inget lagstadgat förbud för dina chefer att berätta om stölden. Vad gäller handläggningen på polisstationen kan arbetet under förundersökningen vara sekretessbelagt enligt sekretesslagen 5:1, se här https://lagen.nu/1980:100#K5. När förudersökningen har avslutats är dock materialet offentligt, vilket innebär att vem som helst kan begära ut handlingarna. I vissa fall kan sekretessen fortsätta gälla om uppgifterna anses vara av mycket känslig art. Din mor kommer antagligen inte tillåtas delta i utrednigen av ditt brott eftersom hennes obejktivitet skulle kunna ifrågasättas, men när förundersökningen är klar kommer hon ha rätt till offentliggjort material. Hur lång tid processen kommer att ta i anspråk är svårbedömt. Det beror dels på hur snabbt utredningen kan slutföras hos polisen och dels på hur belastad tingsrätten på din ort är. Med vänliga hälsningar
Carolina WaltherRådgivare